DE RAID OP OOSTENDE - 23 APRIL 1918

DE BLOKKERINGSRAID OP DE OOSTENDSE HAVEN

Gelijktijdig met de raid op Zeebrugge werd in de nacht van 22 op 23 april 1918 omstreeks middernacht een raid uitgevoerd op de haven van Oostende. De twee schepen die de haven moesten blokkeren, de Brilliant en de Sirius vonden hun doel niet. De reden hiervoor was dat de windrichting veranderde en dat men er niet van op de hoogte was dat één van de boeien, die de haveningang markeerde, door de Duitsers opzettelijk verplaatst was. Maar ook door het aangelegde rookgordijn was de zichtbaarheid beperkt en misten beide schepen de haveningang op amper 2200 meter. Ze liepen aan de grond en de scheepscommandanten waren verplicht om hen tot zinken te brengen om zeker te zijn dat de beide schepen niet in vijandelijke handen zouden vallen.

"100 STE VERJAARDAG RAID VINDICTIVE"

Thema 2018

DE RAID OP OOSTENDE - 10 MEI 1918

DE TWEEDE POGING

Er werd overeengekomen dat vice-admiraal Roger Keyes een tweede poging mocht opzetten om de haven van Oostende te blokkeren. Hiervoor was er echter weinig tijd want het moest binnen de 4 dagen na de raid op Zeebrugge en Oostende zijn om te kunnen genieten van hetzelfde getij en maanstand. De HMS Vindictive werd in Dover gevuld met 200 ton beton. Commandanten en bemanningen die deelnamen aan de eerste poging meldden zich aan als vrijwilliger om een nieuwe poging te ondernemen. Maar door het slechte weer op 27 en 28 april werd de raid uitgesteld. Om zeker te zijn van succes, werd ook een tweede oude cruiser, de HMS Sappho ingezet en eveneens gevuld met cement.

DE OPERATIE GAAT VAN START OP 9 MEI 1918

In de avond van 9 mei voeren de Vindictive en de Sappho richting Duinkerken van waaruit commandant Lynes het bevel zou voeren richting de haven van Oostende. Door een probleem in het ketelhuis moest de Sappho echter achterblijven in Duinkerke waardoor de Vindictive uiteindelijk alleen naar Oostende opstoomde.

Precies om 01.43 uur kwamen zowel de Britse marine eenheden als de Royal Air Force in actie. Zij openden het vuur op de vijandelijke stellingen en de luchtmacht dropte bommen op de verdedigingslinies in Oostende. Op hetzelfde ogenblik daalde een mistbank neer die voor de nodige problemen zorgde bij de ingezette eenheden. De schepen waren onzichtbaar geworden voor elkaar en destijds bestond er geen communicatie-apparatuur.

HMS “VINDICTIVE” KOMT AAN TER HOOGTE VAN DE OOSTENDSE HAVEN

Deze keer hadden de Britten ook hun eigen boei, voorzien van calciumfosfide, geplaatst voor de haven van Oostende om de Vindictive te leiden en om te voorkomen dat de toegang een 2de keer gemist werd. Om 02.00 uur vond het schip de ingang van de haven en kwam het binnen met behulp van de schijnwerpers van andere schepen. Dit hielp de Vindictive om koers te zetten naar het doel, maar het schip kwam onder vijandelijk vuur te liggen.  Ter hoogte van de kop van de beide staketsels bevonden zich machinegeweernesten die het schip onder vuur namen. Het schip werd uiteindelijk geraakt aan de schroef dat blokkeerde met als gevolg dat het stuurloos werd.

“VINDICTIVE” WORDT VERLATEN EN GEZONKEN

De verbinding tussen de commandobrug en de besturing werd verbroken. Commandant Godsal (voormalig commandant van het blokschip HMS Brilliant) ging buiten de brug (Conning Tower) staan om zijn bevelen te geven en het schip te draaien. Hij werd echter op slag gedood door een mortierbom die insloeg naast de brug (zijn lichaam werd nooit gevonden). Luitenant Crutchley nam het bevel over en bracht het schip uiteindelijk tot aan het oosterstaketsel waar het vastliep. Hij gaf het bevel om het schip te verlaten en het op te blazen. Motorboten (motor launches ML254 en ML276) kwamen onder vijandelijk vuur de haven ingevaren om de overlevende bemanning van de HMS Vindictive op te pikken.

DE GEREDDE BEMANNING

De HMS “Warwick” en de andere schepen die deelgenomen hadden aan de raid begonnen hierna aan de terugreis. De motorboot ML254 maakte echter water en stuurde een SOS uit die opgevangen werd door de andere schepen.  Na de reddingsactie werd het tijd om de zone te verlaten want het getij was aan het zakken. Toen de HMS Warwick richting kanaal wilde varen raakte het schip een Duitse zeemijn. Het ganse achterdek werd vernietigd en de HMS Velux en HMS Whirlwind moesten de Warwick naar Dover slepen.

SLACHTOFFERS

In totaal sneuvelden 2 officieren en 6 bemanningsleden; 5 officieren en 25 bemanningsleden werden gewond en 9 personen werden als vermist opgegeven.

Geniet met volle teugen van dit uniek maritiem festival ! 

Alvast afspraak volgend jaar op Oostende voor Anker van donderdag 10 mei tot zondag 13 mei 2018 met als thema 100 jaar raid HMS Vindictive, allen daarheen !!!

Oostende voor Anker is toegankelijk voor iedereen, met gratis toegang en aangeboden door de Oostendenaars.

Oostende voor Anker is een vrijwilligersorganisatie in opdracht door Toerisme Oostende