Het fregat 'Shtandart'

Het oorlogsschip van de Baltische zee werd in 1703 gebouwd volgens scheepsplannen die opgesteld werden door Peter de Grote. Een 10-tal schepen van hetzelfde type werden, in een record tempo, op de nieuwe scheepswerven van Olonets aan de rivier de Swir gebouwd. Het eerste schip liep al na 5 maanden van stapel. De inzet van deze nieuwe vloot was het verdedigen van Sint-Petersburg dat gelegen is aan de rivier Neva. Het grootste schip “Shtandart”, uitgerust met 28 kanonnen, werd het “admiraalschip”. Tsaar Peter de Grote was niet alleen de grondlegger van de Russische marine, hij hielp actief mee aan de scheepsbouw dankzij ervaring die hij opdeed op de scheepswerven van Amsterdam.

De naam “Shtandart” vindt zijn oorsprong bij de nieuwe handelsroute die Rusland via de Oostzee geopend heeft. Na de verovering van de Baltische Zee veranderde Peter de Grote in 1703 zijn standaard (marinevlag). De Baltische Zee werd toegevoegd aan de reeds bestaande kaart van de drie Russische zeeën.

Er werd een nieuwe koninklijke standaard voorgesteld. Ter ere van deze historische gebeurtenis werd het eerste schip van de Baltische vloot “Shtandart” gedoopt.


De huidige "Shtandart",een droom is uitgekomen

In 1994 beslisten een groep enthousiaste jongeren uit Sint-Petersburg om een replica te bouwen van de “Shtandart” het mythische schip van Peter de Grote. Het project trok veel aandacht en het werd een educatief en patriottisch project. Iedereen mocht deelnemen aan de bouw en uiteindelijk kon het team jongeren in 2000 zijn maidentrip uitvoeren aan boord van dit unieke schip.

De originele plannen van Peter de Grote bestonden niet meer, maar dankzij historicus Viktor Krainyukov en na de nodige opzoekingen in het staatsarchief werd een scheepsplan getekend dat bruikbaar was voor de bouw van het fregat.

De nieuwe “Shtandart” is een perfecte replica van het voormalige fregat. Enkel binnenin werden concessies gedaan. De voormalige binnenruimte, origineel gebruikt als opslagruimte voor water, scheepskanonnen, munitie en ankertouwen, werd ingericht als verblijfsruimte en kombuis. Het schip is uitgerust met dieselmotoren, generatoren en hedendaagse navigatie uitrusting. Het campagnedek is exact nagebouwd met de nodige tuigage, scheepskanonnen, kaapstander, versieringen en roerinrichting. Het geheel ziet er uit zoals Peter de Grote het destijds voor ogen had.