De Russische viermaster Kruzenshtern

De VZW Oostende voor Anker is trots om te kunnen mededelen dat ook de Russische viermaster Kruzenshtern aanwezig zal zijn tijdens het evenement. Het schip zal voor de eerste keer aanwezig zijn tijdens Oostende voor Anker. Met haar lengte van maar liefst 114,5 meter is zij het grootste schip dat je straks tijdens Oostende voor Anker kan bewonderen.

Het schip zal gemeerd liggen aan de cruisekaai dat toegankelijk is aan de zijkant van het station van Oostende. Dagelijks open voor het grote publiek van 1000 tot 1730 uur.

Haar bezoek mag bijzonder heten want dit Russische Tall Ship is het op een na grootste traditionele zeilschip ter wereld dat nog vaart en zonder twijfel één van de populairste gasten op internationale nautische evenementen. Het schip brengt een crew van 220 man mee daar Delfzijl, waarvan 115 kadetten in opleiding. Met haar lengte van 114,5 meter, breedte van 14 meter en hoogte van 55 meter is de Kruzenshtern een imposante verschijning. Ze werd in 1926 gebouwd op de Tecklenburgwerf, vlakbij het Duitse Bremerhaven, en kwam in de vaart als Padua. Ze is onderdeel van de Flying-P-Line en het laatste zeilende vrachtschip dat werd gebouwd. Ze werd ingezet om onder andere bouwmateriaal naar Zuid-Amerika te vervoeren en om tarwe uit Australië te halen. In 1933-1934 zeilde de Padua in slechts 67 dagen van Hamburg naar Port Lincoln in Zuid-Australië; een record. Tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog maakte de Padua 15 lange reizen naar Chili en Australië.
Na de Tweede Wereldoorlog werd de Padua overgedragen aan de Sovjet-Unie als onderdeel van herstelbetalingen en werd zij genoemd naar de Russische ontdekkingsreiziger Kruzenshtern. In 1955 kwam ze als opleidingsschip in dienst van de Russische Marine en sinds 1966 is de Kruzenshtern eigendom van het Russische ministerie voor visserij. In 1995-1996 maakte het schip een tocht rond de wereld en ook vandaag de dag doet het jaarlijks diverse nationale en internationale havens aan.