Een unieke stoomboot op Oostende voor Anker

Niet de stoomboot van Sinterklaas, maar de Dockyard III vaart richting Oostende eind mei om deel te nemen aan Oostende voor Anker!  

De Dockyard III werd in 1941 door de Rotterdamse Droogdok Maatschappij gebouwd. Ze heeft de gehele oorlogsperiode letterlijk onder water doorgebracht en is in 1946 in de vaart gekomen als havensleepboot voor de Rotterdamse Droogdok Maatschappij. Ze werd oorspronkelijk ontworpen voor Rusland maar werd als gevolg van de Koude Oorlog nooit afgeleverd. Dockyard III bleef in dienst tot 1981.

Het schip had een kolengestookte ketel die in 1962 omgebouwd werd tot oliestook.  In 1981 werd het schip verkocht voor de sloop. Hetzelfde jaar werd het schip echter doorverkocht aan de gebroeders Beltman uit Dordrecht die haar omdoopten tot “Gebr. Bever” en bleef zo tot 1993 in de vaart.

In april 2017 werd het schip opnieuw verkocht. Dit keer aan Stolk’s Handelsonderneming in Hendrik Ido Ambacht, waarschijnlijk om gesloopt te worden.  Het schip werd echter opnieuw gered van de sloop door huidig eigenaar Rogier Hettich uit Rotterdam. Hij kocht het schip in juli 2017 en herdoopte het tot Dockyard III. Na bijna een jaar hard werken door verschillende vrijwilligers was ze 28 mei 2018, voor het eerst na 25 jaar, weer onder stoom.

De Dockyard III was de laatste stoomsleper in dagelijkse dienst van Nederland.

 

  • Eigenaar: R.O. Hettich
  • Land: Nederland
  • Boottype: stoomsleper
  • Thuishaven: Rotterdam
  • Lengte: 25m
  • Breedte: 6,3m
  • Diepgang: 2,65m
  • Website: www.stoomvaart.nl
  • Lentz kleppenmachine gebouwd door de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (1941) onder bouwnummer 257.
  • 500 ipk bij maximaal 300 omwentelingen.
  • Schotse ketel, gebouwd bij R.D.M. te Rotterdam, 2 vuurs oliegestookt.
  • Werkdruk 14,05 atmosfeer.
  • Verwarmd oppervlak 122 m2.