De “Morgenster” is een graag geziene gast op Oostende voor Anker. Met haar sierlijk boegbeeld (zeepaardje) is ze altijd een mooie verschijning op ons festival. Dit jaar zal ze opnieuw aanwezig zijn en gemeerd liggen aan de Royal North Sea Yachtclub. Wanneer het schip niet op zee is zal ze open zijn voor het grote publiek.
Deze uitzonderlijke dame liep van stapel in 1919 als “Vrouw Maria”. Het schip werd op de werf van de firma Boot in Alphen aan den Rijn gebouwd. Ze werd ingezet voor de haringvangst op de Noordzee. Negen jaar later kreeg ze een motor en werd ze verlengd.
In 1959 kreeg het schip de naam “Morgenster”. Ze deed twintig jaar dienst in de sportvisserij en als zendschip voor Radio Delmare. In de jaren ‘80 lag ze lang stil in Amsterdam en dat deed het schip geen goed. Vrijwel alles was vernield door vandalen en het water stond een meter hoog in het ruim. Maar in 1993 kreeg ze weer een actieve bestemming als trainingsschip voor de zeilvaart. Ze werd grondig gerestaureerd in Urk en Den Helder en vanaf 2008 was de ‘Morgenster’ weer volledig in de vaart.
De Klipper brik werd ontworpen en omgebouwd door Harry Muter, eigenaar en kapitein. De inspiratie kwam van de Amerikaanse brikken, die snel, wendbaar en onafhankelijk, een belangrijke bijdrage geleverd hebben aan de zelfstandigheid van de Verenigde Staten.
De “Morgenster” is tegenwoordig een volbloed zeilend trainingsschip. De vele zeilen met hun vallen, schoten en brassen maken samenwerken als een team tot een natuurlijke noodzaak. Dankzij de sensatie van het echte zeilen met een dwars getuigde klipper brik kweekt men teamgeest, bevordert men de soepele samenwerking en traint men het functioneel leiderschap. Het schip wordt voor diverse scholen ingezet zoals de zeevaartschool of de school van Adelborsten (officieren) bij de Koninklijke Nederlandse Marine.