D’n Bruinen



Sinds februari 2014 is Vlaanderen een varend erfgoedmonument rijker: D’n Bruinen! De D’n Bruinen werd in 1902 gebouwd in opdracht van de uit Vlaanderen afkomstige familie Wijnen op de werf van Alphonsius Verras te Paal (Zeeuws-Vlaanderen) en ingeschreven als de PI77 (Philippine). Tien jaar later werd het schip verlengd om er een Kromhout motor in te bouwen (als eerste in Zeeland!). Door het dichtslibben en indijken van de kreken langs de Schelde kregen de vissers steeds meer problemen. Daarom verhuisde de familie Wijnen in 1917 naar Harlingen(HA51). In 1919 werd de boot verkocht naar Yerseke (YE199). De nieuwe eigenaars, de familie de Rooij, zouden bijna 50 jaar lang met het schip blijven vissen en handelen. Tegen het einde van de tweede wereldoorlog verstopte men de motor in een schuur en werd het schip opzettelijk tot zinken gebracht. Na de oorlog werd het schip weer gelicht. Tot in 1958 was D’n Bruinen een mosselvisser en vrachtschip. Nadien volgden een reeks particuliere eigenaren die het schip voor diverse doeleinden gebruikten. In 1999 kocht Tolerant D’n Bruinen aan. De laatste restauratie van 2003 tot 2006 op de CNR-werf in Rupelmonde.

EigenaarTolerant-vzwLandBelgïeBoottypeHengstThuishavenRupelmondeLengte13,50mBreedte4,40mDiepgang0,80mEditie2022Linkwww.tolerant.beNummer40Bouwjaar1902