
Raymond Baxter, een voormalige Battle of Britain gevechtspiloot, en beroemde omroep, had een droom in 1963. Hij wilde een motorjacht voor heren bezitten om op de Theems te varen en bij toeval ontdekte hij bij een werf op de rivier L’Orage, die hij prompt kocht. Het was waarschijnlijk een van de belangrijkste aankopen die hij ooit had gedaan. L’Orage was in 1940 door de Admiraliteit opgeëist en was een van de vele in de Theems gevestigde kleine motorjachten die eerst naar Ramsgate en daarna naar Duinkerken werden gesleept. Daar had de ondiepe boot troepen van de stranden naar de grotere schepen die voor de kust lagen te wachten, voordat ze uiteindelijk zelf met meer troepen naar Engeland terugkeerde. Na de oorlog en terug op de Theems hervatte L’Orage haar rustige leven als riviercruiser. Maar de boot en haar betrokkenheid bij de evacuatie van Duinkerken was voor Raymond Baxter erg belangrijk geworden en zijn enthousiasme en vastberadenheid om ervoor te zorgen dat de ‘kleine schepen’ en wat ze hadden bereikt, herinnerd zouden worden, leidde tot de oprichting van de vereniging. Zo ontstond de aanmoediging die zoveel van deze opmerkelijke schepen in leven houdt. Boten gebouwd van hout – in tegenstelling tot de moderne GFK – zijn onderhevig aan de elementen. Hout kan krimpen als het te droog is en uitzetten als het nat is, en tenzij het goed verzorgd wordt, zal het uiteindelijk rotten. L’Orage was zeker goed verzorgd, maar toch, in 1989, moest een aantal zeer ernstige reparaties – of ze had geen toekomst. Wat ze had was een nieuwe bodem die, met haar oude benzinemotor die een paar jaar later vervangen werd door een moderne diesel, ervoor gezorgd heeft dat het schip – een van de kleinste die naar Duinkerken ging – overleeft. L’Orage is een van de weinige Duinkerkerschepen die sinds 1965 aan alle vijfjaarlijkse ‘Return to Dunkirk’-reizen heeft deelgenomen.
EigenaarMr John CalvertLandEngeland BoottypeDunkirk Little ShipsThuishavenGoring on Thames, UKLengte9,1 mBreedte2,5 mDiepgang0,9 mEditie2020Nummer365