Prunella



Prunella, een herenjacht, werd in 1938 gebouwd voor haar eerste eigenaar, de heer Francis Heron Muirhead, op Slip 7 (de grootste scheepshelling) in de J.I.Thornycroft Hampton Launch Works, op Platts Eyot in Hampton on Thames. De werf is er nog steeds, maar in andere handen. Het was het andere deel dat onlangs is afgebrand.
De heer Muirhead was een persoonlijke vriend van de grote Marconi en hij gaf Muirhead een van de allereerste dieptemeters die Marconi had uitgevonden en die tot op de dag van vandaag nog steeds in de stuurhut van Prunella staat.
Prunella heeft tot nu toe slechts vier eigenaars gehad en is in vele opzichten uniek: haar motoren, generator, motorbediening en elektronica stammen allemaal uit 1938 en werken nog steeds.
Prunella werd uitgenodigd voor de opnames van de nieuwe Duinkerkenfilm, slechts drie dagen nadat haar nieuwe eigenaar haar had gekocht. Tijdens het filmen werd haar herhaaldelijk gevraagd om dichter bij de camera te komen. En, wel, na de vierde keer kunt u zich de animositeit in de lucht wel voorstellen, want Prunella was geen officieel Duinkerks scheepje en er was geen bewijs dat zij naar Duinkerken was geweest en daarom werd zij niet beschouwd als een lid van de elite Kleine schepen van de Duinkerkse club. Een van de bezwaarmakende schippers vroeg brutaal over de radio waarom ze Prunella aan het front wilden hebben? En het antwoord kwam meteen terug: omdat zij de vetste boot van allemaal was.
Men denkt dat ze niet in Duinkerken was in 1940 omdat ze op dat moment te ver weg was en diende in Scapa Flow in Schotland om op tijd terug te zijn voor “Operatie Dynamo” die plaatsvond van 27 mei tot 4 juni 1940.
Helaas zijn de officiële oorlogsverslagen van Prunella verloren gegaan en kunnen we alleen afgaan op wat we te weten zijn gekomen uit gesprekken met familieleden van haar vorige eigenaars en andere mensen die haar en haar eigenaars hebben gekend. Er wordt gezegd dat ze een kanon op het voordek had en dat haar davits werden vervangen door zware marine davits om dummy torpedo’s op te pikken, maar wie weet wat ze deed. We weten alleen zeker dat ze dienst deed als kanonneerboot in Brightlingsea en ook in Scapa Flow van het begin tot het einde van de oorlog en dat ze overleefde en nu liefdevol is gerestaureerd om haar leven voort te zetten als onderdeel van de Britse geschiedenis.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

EigenaarStefaan PersoonsLandUKBoottypeMotorjachtThuishavenLowestoftLengte16,0 mBreedte4,0 mDiepgang1,5 mEditie2022Nummer117Bouwjaar1938