White Marlin



De Armeense suikermakelaar die White Marlin bij Thornycrofts bestelde, heeft haar zelfs niet eens in ontvangst genomen. Toen ze in 1939 in Hampton op de Theems werd voltooid, aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, werd ze in plaats daarvan overgedragen aan het Ministerie van Oorlogstransport in Dover. De Royal Navy noemde haar HMS Fervent en wees haar aan als de communicatieboot voor de Officierscommandant konvooien in het gebied.

Tijdens de evacuatie was ze de lancering van de Senior Naval 0fficer bij Duinkerken, onder het commando van Lieut. Cdr. W.R.T. Clemments. Zij was onder haar bemanning Douglas Kirkaldie, de stuurman van de Ramsgate reddingsboot Prudential die in de expedities werd genoemd. En, ze was een van de laatste marineschepen die de haven van Duinkerken verliet.

Terug in Engeland in Folkestone, werd ze met een koperen omhulsel, met wrijfgangen en werd ze naar de Aartsengel gebracht waar ze met de konvooien naar Rusland hielp. Zwaar beschadigd aan de bakboordboeg werd Fervent naar huis gestuurd, opgelapt en in Dover gehouden tot ze zonk bij Strood in Kent terwijl ze bij de Small Crafts Disposal Unit zat. Daar werd ze gevonden door Col. F. A. Sudbury, van Tate & Lyle. Hij liet Thornycrofts haar onderzoeken, nam haar mee terug naar Hampton op een schuit en herstelde haar volledig. Hoewel zijn persoonlijke boot, werd ze al snel de communicatielancering van het bedrijf, die bezoekers van Tower Pier in Londen naar de Albert Dock raffinaderijen bracht. Col. Sudbury liet haar bovenbouw verbouwen en hij nam White Marlin vijftien jaar achter elkaar mee naar Henley Regatta. Ze behoort nu tot David Murr, die een volledige restauratie heeft uitgevoerd in haar oorspronkelijke vorm met een open middencockpit.

EigenaarMr David MurrLandEngelandBoottypeDunkirk Little ShipsThuishavenLowestoftLengte17 mBreedte4 mDiepgang1 mEditie2022Nummer157Bouwjaar1939