Ambachten

Verken het ambachtelijke hart van Oostende voor Anker, waar vakmanschap tot leven komt. Heb je altijd al eens een smid aan het werk willen zien en een ambachtelijk gerookte haring willen proeven? Hier alvast een greep uit het aanbod.

Dinkelstroom: vers gerookte zalm

Eén van de toppers waarvoor vele Oostendenaars graag afzakken naar het ambachtendorp is ter plaatse gerookte zalm van Dinkelstroom. Met gedrevenheid en enthousiasme voor een goed product garen en roken ze de vis in een grote rookkast boven een open vuur. Het eindresultaat geeft een overheerlijke smaak zoals vis moet zijn.

Zalmroker

Fer Unique

Oostendenaar Kristof Verkouille toont zijn passie en werk als smid tijdens Oostende voor Anker. Zijn overgrootvader had begin 19de eeuw een smederij in Oostende. Door zijn werk zo goed mogelijk uit te voeren, wil hij een steentje bijdragen op vlak van cultuur & erfgoed. "Mensen zijn zich er niet meer van bewust dat de smid in de geschiedenis, zeker tot de industriële revolutie, een zeer grote rol gespeeld heeft. Niettemin, deze technieken zijn zeker niet verloren. De oudste technieken worden nog steeds gebruikt. Zoals stuiken, ponsen, vuurlassen, uitsmeden, kappen, klinken..." Fer Unique toont hoe het moet.

d

Oostendse Visbakkers

Deze vereniging zet zich in om de Oostendse visserijsector te promoten en het eten van vis. Kom dus zeker eens proeven van een lekker gebakken visje op een boterham.

Oostendse visbakkers

Oude Ambachten Nu

De oude groep "Oude Volksambachten Nu" werd opgericht in 1972 en is bekend voor izjn demonstraties in binnen- en buitenland. De ambachtslui vervaardigen ter plaatse op traditionele wijze voorwerpen die met de dag zeldzamer worden. Veel traditionele ambachten zijn nog altijd boeiend en uitnodigend om zelf te doen of om te ontdekken hoe men ook vroege zonder machines in hun dagelijkse attributen voorzag. Tijdens Oostende voor Anker kan je meer ontdekken over houtdraaien, mandenvlechten, spinnen en pottendraaien.

Oude ambachten nu

Haringroker René

René uit Enkhuizen is inmiddels een oude bekende op Oostende voor Anker. Je vindt hem op de Vindictivelaan, hij staat bekend om zijn ambachtelijk gerookte haring. René aan het werk zien is al een ervaring op zich.

Haringroker

Vissersfolkloregroep De Korre

De Korre - een folkloristische maritieme vereniging - zag het levenslicht in 2013. De initiatiefnemers zijn beiden afkomstig uit een vissersfamilie. De naam "De Korre" verwijst naar het trechtervormige sleepnet dat nog steeds in gebruik is in de visserij. De vereniging verzamelt mensen die de visserij aan onze kust willen ondersteunen, en demonstreert oude vissersambachten, zoals netten breien en herstellen, garnaalpellen en kantklossen.

Korre

International Guild of Knot Tyers

Deze Britse organisatie wijdt zich aan het behouden van de traditionele technieken van knopen leggen. Daarnaast promoten ze ook de ontwikkeling van nieuwe technieken en materiaal in hun vakmanschap.

Knopen

Hout draaien

Houtdraaien, het ambacht waarbij hout wordt bewerkt tot ronde vormen, speelde een cruciale maar vaak onderschatte rol in de zeevaart tussen de 16de en 19de eeuw. Het werd gebruikt voor verschillende onderdelen van schepen, zoals balusters, tafelpoten, dekdecoraties en functionele elementen zoals handgrepen en stootranden. Ook aan dek waren gedraaide onderdelen van belang, bijvoorbeeld voor katrollen, klampen, bolders en stuurwielen. Daarnaast werden handvatten voor gereedschap en wapens vaak met een draaibank vervaardigd. Houtdraaiers werkten samen met scheepstimmerlieden en andere ambachtslieden in scheepswerven en havensteden. Het ambacht zorgde niet alleen voor de praktische bruikbaarheid van een schip, maar voegde ook esthetische waarde toe, waardoor schepen functioneler en duurzamer werden.

houtdraaien

Spinnen

Spinnen was essentieel voor de zeevaart tussen de 17de en 19de eeuw, ondanks dat het aanvankelijk weinig met varen lijkt te maken te hebben. Het proces van spinnen was cruciaal voor het vervaardigen van touwen, zeilen, visnetten en andere benodigdheden aan boord van zeilschepen. Spinnen van natuurlijke vezels zoals hennep en vlas zorgde voor sterke, flexibele draden die omgezet werden in scheepstouwen en zeildoeken. Daarnaast werden gesponnen garens gebruikt voor het maken van visnetten, kleding en het uitvoeren van reparaties aan boord. Het ambacht van spinnen zorgde ervoor dat zeilvaarders zelfvoorzienend waren op zee, waarbij extra garen en naalden deel uitmaakten van de uitrusting. Zonder gesponnen vezels zouden zeilschepen niet kunnen functioneren, waardoor spinnen een onmiskenbare rol speelde in het succes van de zeevaart.

Stoelen matten

Stoelen matten, het vlechten van zitvlakken met natuurlijke materialen, speelde een onverwachte maar belangrijke rol in de zeevaart. Gevlochten zittingen werden gebruikt in de kajuiten van kapiteins en officieren, aangezien ze lichtgewicht, ademend en stapelbaar waren. Hetzelfde principe werd toegepast voor hangmatten voor de bemanning, die comfortabel en ruimtebesparend waren, en matten voor vloeren die bescherming boden tegen splinters en grip gaven. Tijdens lange reizen waren zeelieden vaak zelfvoorzienend in het herstellen van beschadigde stoelen of hangmatten, wat een handige vaardigheid was aan boord. In havensteden waren stoelenmatters actief in het leveren van meubilair voor de zeevaart. Alhoewel het ambacht klein leek, speelde het een cruciale rol door comfort en praktische oplossingen te bieden voor het leven op zee.

Stro-vlechten (korven)

Strovlechten, vooral bekend voor het maken van manden en hoeden, had ook praktische toepassingen in de zeevaart. Gevlochten manden werden gebruikt voor voedselopslag en het transport van goederen, doordat stro beter ademde dan andere materialen en schimmelvorming voorkwam. Stro werd daarnaast gebruikt als isolatie en bescherming voor kwetsbare goederen, zoals opvulling in kratten of als beschermende matten en zittingen aan boord. Zeelieden zelf gebruikten ook gevlochten strohoeden voor zonbescherming en kleine opbergers voor persoonlijke spullen. In kustgebieden waren strovlechters actief die voorwerpen aan de scheepvaart leverden. Hoewel het geen cruciale onderdelen voor schepen opleverde, was het een licht, praktisch en veelzijdig ambacht dat het comfort en de organisatie aan boord verbeterde tijdens lange reizen.

korven