Gebouwd in 1916 als traditionele haringlogger, voer de Mare Frisium ooit door weer en wind om verse haring te vangen in de Noordzee. Tijdens WOII werd het schip ingezet door de Duitsers, later belandde het zelfs als vrachtschip in IJsland. Maar enkele fans en liefhebbers besloten de imposante driemaster te restaureren en een tweede leven als passagiersschip te geven. Vandaag is ze een klassieker in de charterwereld: zeilend erfgoed én varend podium. Tijdens Oostende voor Anker kun je zelf aan boord stappen voor een tocht op zee – hou je ogen open voor de zeehondjes!
De Tres Hombres vaart zonder motor. Letterlijk. Dit houten zeilschip vervoert goederen zoals rum, cacao en koffie van de Caraïben naar Europa. Jaja, tegenwoordige tijd. Alles volgens het principe van duurzame, emissievrije handel. De bemanning bestaat uit avontuurlijke vrijwilligers van over de hele wereld. Je herkent de Tres Hombres aan haar donkere, robuuste uitstraling – en misschien aan de geur van de verse lading chocolade uit de Dominicaanse Republiek. Dit schip is een drijvende aanklacht tegen de vervuiling van de commerciële scheepvaart, en tegelijk een droom voor romantische zielen die geloven in eerlijke handel met de wind als enige brandstof.
Wie in Nederland is opgegroeid, kent haar: de Hydrograaf is dé stoomboot waarmee Sinterklaas elk jaar aanmeert. Maar wist je dat dit schip oorspronkelijk in 1910 gebouwd werd voor de Nederlandse Marine als hydrografisch opmeetvaartuig? Tijdens WOII werd ze zelfs in Engeland ingezet door de geallieerden. Met haar elegante zwarte romp en wit dek is de Hydrograaf een van de meest stijlvolle verschijningen op het water. Tijdens Oostende voor Anker zie je haar indrukwekkende schoorstenen weer stoom afblazen – met een beetje verbeelding hoor je er zelfs het gekir van de roetpieten doorheen.
De Minerva werd in 1935 gebouwd en in 1987 met veel zorg gerestaureerd tot haar oorspronkelijke pracht. Deze gracieuze dame ademt geschiedenis, maar is nog altijd klaar voor avontuur. Met haar klassieke lijnen en houten details is ze een van de mooiste verschijningen op het water. Tijdens Oostende voor Anker kan je mee aan boord voor een vaartocht – de perfecte kans om te ervaren hoe het voelt om te zeilen zoals toen, met het comfort van nu.
De MilPat, kort voor Militaire Patrouilleboot, is een knipoog naar de robuuste vaartuigen die de Belgische kust vroeger beschermden. De MilPat was jarenlang een trouwe metgezel bij militaire opdrachten en is nu een geliefd demonstratieschip op evenementen. Met haar scherpe boeg en militaire uitstraling trekt ze meteen de aandacht. Ideaal voor bezoekers die meer willen weten over maritieme veiligheid, kustwacht of gewoon zin hebben in een stoer schip met een verleden in camouflagekleuren.
En uiteraard … de Amandine
De Oostendse trots, het laatste overgebleven IJslandvaarder-vissersschip van België. Ze voer uit tot 1995 en werd daarna omgebouwd tot museum. Dit schip vertelt het keiharde verhaal van