Morgenster

De Morgenster is een uitzonderlijke brigantijn en een graag geziene gast op Oostende voor Anker. Met haar sierlijke boegbeeld in de vorm van een zeepaardje is ze altijd een mooie verschijning op het festival. Deze uitzonderlijke dame liep van stapel in 1919 als “Vrouw Maria”. Het schip werd op de werf van de firma Boot in Alphen aan den Rijn gebouwd. Het schip werd ingezet voor de haringvangst op de Noordzee. Negen jaar later kreeg ze een motor en werd ze verlengd. In 1959 kreeg het schip de naam Morgenster. Twintig jaar later deed ze dienst in de sportvisserij en als zendschip Radio Delmare. 

In 1993 kreeg het schip een bestemming als trainingsschip voor de zeilvaart. Ze werd grondig gerestaureerd in Urk en Den Helder en vanaf 2008 was de Morgenster weer volledig in de vaart. De Klipper brik werd ontworpen en omgebouwd door Harry Muter, eigenaar en kapitein.

Te bezoeken aan de Royal North Sea Yacht Club (tenzij het schip op zee is).

Atlantis

Atlantis is na 7 jaar terug van weg geweest. De barkentijn werd in 1905 als lichtschip gebouwd op een werf in Hamburg. Dit is een baken in de monding van de Elbe op een plaats waar de bouw van een vuurtoren niet mogelijk is. Na 70 jaren dienst in de Buitenelbe kreeg ze een tweede leven als zeilschip. Het onderwaterschip van de Atlantis bezit een klassieke zeilschiplijn. Het schip werd in 1984 grondig gerestaureerd en voorzien van de tuigage van een barkentijn. Bij een barkentijn is de voorste mast van het zeilschip dwarsscheeps getuigd (dwars op het schip) en de overige masten langsscheeps (in de lengte van het schip).

Het Friese bedrijf Tall Ship Company kocht de Atlantis in 2005 en tilde het schip naar het niveau van luxe en comfort waarvoor het bedrijf bekend staat. Uiteraard werd de traditionele uitstraling, die het schip zo geliefd maakt, behouden. De driemaster heeft een prachtig ruim dek, waarop het heerlijk vertoeven is. Het schip beschikt bovendien over een stijlvolle salonbar, gezellige dekbar en een eigen hotelkeuken. De Atlantis biedt plaats tot 140 personen. 

Te bezoeken aan de Royal North Sea Yacht (tenzij het schip op zee is).

Hydrograaf

Het stoomschip Hydrograaf was tot 1962 een hydrografisch opnemingsvaartuig van de Koninklijke Marine, dat metingen aan de zeebodem uitvoerde. Dankzij een lange staat van dienst is het in authentieke toestand bewaard gebleven en is het nu een populaire salonboot.

Te bezoeken in het Mercatordok ter hoogte van het station.

Tres Hombres

De brigantijn Tres Hombres werd in 1943 gebouwd en toevallig ontdekt in 2007 door drie Nederlandse vrienden, vandaar de naam. Hun idee was om een motorloze brigantijn duurzame producten te vervoeren tussen Zuid-, Midden- en Noord-Amerika en Europa. Binnen de twee jaar werd het schip volledig gerestaureerd en was het mogelijk met haar trans-Atlantische reizen te ondernemen zonder motor. De Tres Hombres zeilt sinds 2009 over de wereldzeeën en heeft sindsdien reeds 14 trans-Atlantische reizen gedaan en over de 500 ton goederen vervoerd zonder CO² emissie. Ze vervoert maximaal 40 ton aan organische en ambachtelijk geproduceerde goederen. 

Naast het schip bezoeken ga je kunnen genieten van de diverse soorten producten en wordt er dagelijks een rum tasting georganiseerd.

Te bezoeken ter hoogte van de Vistrap.